Bir çeliğin olmazsa
olmazı tabii ki demir atomudur. Fakat demir atomuyla birlikte çeliği çelik
yapan belli başlı başka katışkı elementleri de bulunmaktadır. Bunlar başlıca;
C, Mn, Cr, V, W, Mo, Co… gibi elementlerdir. Bunun yanında çeliğin içerisinde mekanik
özelikleri kötü yönde etkilediğinden dolayı istemediğimiz S, P, Si, N, O gibi
elementler de bulunabilir. Bunları yapıda en aza indirgemek, üretimde önemli
bir amaçtır. Bu yazıda da tek tek tüm bu elementleri inceleyecek, yapıya etkilerini
masaya yatıracağız.
C (Karbon)
Karbon çeliğin ana
elementlerindendir diyebiliriz. Yapıda karbür oluşumunu destekleyerek matrisin mukavemetini
ve sertliğini arttırırken işlenme kabiliyetini düşürür. Çeliğin akma ve çekme
mukavemetini, yüzde uzamayı artırır, kaynak kabiliyetini düşürür.
Yüksek dayanıklılıkta bir
çelik yapısı isteniyorsa C miktarının düşüklüğünden söz edilemez fakat matriste
bulunması gereken bir sınır da vardır. Bu oran çelik yapıları için 2,06’dır.
Mo (Molibden)
Takım çelikleri için çok
önemli bir yere sahiptir çünkü C ile karbür yapıp yapının ekstra (ikincil) mukavemet
ve sertlik sağlar. Ayrıca aşınma direncini de arttırır. Östenitleme sıcaklığını
düşürür, bu da daha düşük sıcaklıklarda daha az sürede istenilen tane boyutu
eldesi için önemli bir avantajdır. Bunun yanı sıra dikkat edilmelidir ki aynı
sıcaklık ve süre zarfında tane boyutunun istenilenden daha büyük eldesi mekanik
özellikler açısından kötü bir sonuçtur.
V (Vanadyum)
Primer karbür (MC) denilen
en sert karbürü oluşturan ve molibden ile aynı etkileri katan vanadyum özellikle
takım çelikleri için kullanılmaktadır. Oluşturduğu primer karbürün sertliği
2400 HV olup çeliğin taşlanabilirlik özelliğini azalttığından yapıda %2’den
fazlasının bulunması istenmez.
W (Tungsten)
Primer karbür yapıcı
elementlerdendir. Oluşturduğu M6C karbürü ile MC karbüründen daha az
sert olmasına rağmen ticari alaşımlarda miktarca fazla olduğundan daha büyük
katkı sağlar. Matriste çözünen W, M2C karbürlerinin oluşumunu sağlar
ve matrisi sertleştirir. Maliyeti açısından sınırlı ölçüde yapıya eklenir.
Co (Kobalt)
Karbür oluşturma özelliği
son derece zayıf olan bu element direkt olarak matriste katı ergiyik
oluşturması için bazen % 10 seviyelerine varan miktarlarda çeliğe katılır. Çeliğe
ilave edildiğinde katılaşmanın tamamlanma sıcaklığını yükseltir, A3 dönüşüm
noktasını düşürür ve γ bölgesini genişletir. Co, ferriti sertleştirir ve
böylece kızıl sıcaklıkta sertliğe yardım eder ki takım çeliklerinde aranan
önemli bir özelliktir. Korozyon ve aşınma direncini arttırır, çekme ve akma
mukavemetlerinde az bir artış sağlar fakat çekilebilme özelliğini azaltır.
Cr (Krom)
Düşük bir karbür
oluşturucu özelliği olan krom yüksek hız çeliklerinde kendi birincil karbür
tiplerini oluşturmaz ve oluşan karbür tipine göre bir miktar birincil
karbürlerin kafesine (özellikle M2C kafesine) girer. Ancak yumuşak
tavlamada ikincil M23C6 karbürlerinin oluşumuna yol açar.
Tüm yüksek hız takım çelikleri sertleşebilirliği sağlamak amacıyla yaklaşık %
4-4.5 krom içerirler. İkincil sertlik oluşumunda kromun rolü çok büyüktür ve
her iki tip ikincil sertlik karbürlerinin (MC ve M2C) enerji
açısından oluşumunu kolaylaştırır ve yüksek miktarda ikincil sertlik karbürlerinin
oluşumunu sağlar. Tufallaşmayan çeliklerin en önemli alaşım elemanı kromdur.
Mn (Mangan)
Mangan da karbon gibi
üretim işlemlerinde çelik yapısında yer alan bir elementtir ve çeliğin
dayanımını arttıran etki gösterir. Bunun yanında sertleşebilme ve kaynak
kabiliyetini de artırır, östeniti kararlı kılan bir elementtir. Manganın en
önemli özelliği kükürtle MnS bileşiği yapması ve demir kükürt FeS bileşiği
oluşumunu engellemesidir. Buradan kükürtün çelik matrisinde istenmediği, FeS bileşiğinin
sıcak kırılganlığa neden olduğunu söyleyebiliriz.
S (Kükürt)
Kükürt çeliğin mekanik
özelliklerini –özellikle tokluk ve sünekliğini- kötü yönde etkiler. Kükürt
demirle birleşerek FeS fazını oluşturur. Bu bileşik düşük ergime sıcaklığına
sahip olduğundan haddeleme sırasında eriyerek sıcak kırılganlığa sebep olur.
Mangan ile oluşturduğu bileşik, bunu önler.
Kaliteli
ıslah çeliklerinde maksimum kükürt miktarı %0.045, asal ıslah çeliklerinde ise
%0,035’dir.
Si (Silisyum)
Akma, çekme
mukavemeti arttırır bunun yanı sıra elastikiyetini artırır ki yay çeliklerinde
silisyum içeriği fazladır. Silisyum ayrıca oksijen ile bileşik oluşturduğundan –oksijen
giderici-yapıda azaldıkça tufal oluşumu riski artar.
P (Fosfor)
Fosfor, çeliğin akma ve
çekme dayanımını iyileştirir fakat yüzde uzamayı ve eğme özelliklerini çok
fazla kötüleştirir, soğuk kırılganlık yaratır, talaşlı şekillendirme
kabiliyetini arttırır. Fosfor çelik içinde üretim işlemlerinden kalan bir
elementtir ve istenmeyen özellikleri nedeniyle mümkün mertebe yapıdan
uzaklaştırılır.
Görüldüğü
gibi bazı elementler çeliğin mekanik özelliklerini iyileştirdiği için yapıda
olması gereken elementlerken (C, Mn, Cr, W, V, Co, Mo) bazıları mekanik
özellikleri kötü yönde etkilediğği için yapıda istenmez. (O, Si, P, S, N)
Özellikle W, V, Mo gibi elementler yapıda karbür oluşturarak ikincil sertlik
denilen ekstra mekanik özelliği yapıya kazandırması bakımından çok önemli ve
bir o kadar da pahalıdır. Bu nedenle sınırlı düzeyde yapıdadırlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder